gallery/logo sportief in beweging
gallery/Wat is een goede voeding bij sporten 800-350

Goede voeding is een belangrijke basis voor sportief bewegen.

Waarom is een goede voeding bij sportief bewegen belangrijk?

Of je nou sport voor je plezier, om sterker te worden, fit te blijven of om af te vallen; een goede voeding is een belangrijke basis. zodat je beter, fitter en goed voorbereid aan je sessie begint. Maar wat is een goede voeding bij sporten?

 

In dit blog bepaal ik mij ook weer tot sportief bewegen op recreatief niveau.

 

Gezonde basisvoeding

 

Als je sportief beweegt dan levert een gezonde basisvoeding je alle voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft: koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, mineralen, vocht en voedingsvezels. Niets nieuws, eigenlijk heeft iedereen al deze voedingsstoffen nodig. Wanneer je dit op orde hebt, is er een goede basis voor een optimale beweeg prestatie.

 

Gewone producten

 

Overigens zitten er in de basisvoeding gewone producten die je in elke supermarkt kan kopen: groente, fruit, zuivel, noten, vis, ei, volkorenbrood etc.

 

Maar natuurlijk is vocht ook heel belangrijk. Lees hier mijn artikel waarom is vocht tijdens sportief bewegen zo belangrijk is.

 

Wel is het belangrijk dat wanneer je sportief gaat bewegen je een energie voorraadje opbouwt en bijvult. Want hoe actiever je bent, hoe meer koolhydraten je nodig hebt.

 

Koolhydraten

 

Koolhydraten zijn erg geschikt om jouw energie voorraadje op peil te houden.

 

Wat zijn koolhydraten, waar zitten ze in en waarom zijn ze belangrijk voor jou als sportief beweger?

 

De belangrijkste brandstoffen voor je lichaam zijn koolhydraten en vetten.

 

Koolhydraten hebben vergeleken met vetten als voordeel dat ze snel in je lichaam worden opgenomen.

 

Voor of tijdens sportief bewegen heb je dus meer aan koolhydraatrijke dan aan vetrijke voeding.

 

Koolhydraten worden onderverdeeld in suikers, zetmeel en vezels. Suikerrijke producten zijn snoep, frisdrank en fruit. Zetmeel zit onder meer in brood, pasta (wielrenners lusten wel een paar bordjes) en rijst.

 

Natuurlijk is in een gezonde voeding zetmeel een betere vorm van koolhydraten dan suiker. Voedingsmiddelen waar zetmeel in zit, bevatten ook vaak andere belangrijke stoffen als vezels en vitaminen. Producten waar veel suiker in zit bevatten meestal weinig andere goede stoffen.

 

Toch maar wat suikers nemen

 

Toch heb je tijdens langere inspanning meer aan suikers dan aan zetmeel. Je wilt dan je energie immers zo snel mogelijk aanvullen en suikers worden nu eenmaal het snelst in je lichaam opgenomen (neem bv. een banaan)

 

Hoeveel koolhydraten er in een product zitten, kun je meestal zien op het etiket van de verpakking.

 

Hieronder een overzicht van zes producten met de hoeveelheid koolhydraten (per 100 gram):

  • Bruin brood: 43 gram koolhydraten
  • Pasta (bereid): 17 gram koolhydraten
  • Aardappelen (gekookt): 17 gram koolhydraten
  • Banaan: 19 gram koolhydraten
  • Ontbijtkoek: 67 gram koolhydraten
  • Zilvervliesrijst (gekookt): 26 gram koolhydraten
  • Geschikte koolhydraatrijke voedingsmiddelen tijdens intensief sportief bewegen zijn:
  • krentenbol
  • mueslireep
  • ontbijtkoek
  • brood met zoet beleg (jam of appelstroop)

 

Om goed te kunnen herstellen, is het van belang om ook na sportief bewegen voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Vooral als je beweegt tijdens een meerdaagse activiteit zoals een vierdaagse raad ik je aan om 's avonds een koolhydraatrijke maaltijd nemen, bijvoorbeeld een bord pasta of rijst.

 

Neem voldoende koolhydraten ook na sportief bewegen

 

Om goed te kunnen herstellen, is het van belang om ook na sportief bewegen voldoende koolhydraten binnen te krijgen. Vooral als je beweegt tijdens een meerdaagse activiteit zoals een vierdaagse raad ik je aan om 's avonds een koolhydraatrijke maaltijd nemen, bijvoorbeeld een bord pasta of rijst.

 

Nog een laatste tip.

 

Vaak heb je na sportief bewegen toch aardige trek gekregen. Prop je dan niet vol met alles wat voorhanden is om je trek te stillen. Hierdoor kom je in gewicht alleen maar aan!

 

Kortom, de rol van voeding bij Sportief bewegen kan dus zeker belangrijk zijn.

 

Wil je meer weten over gezond, duurzaam en veilig eten kijk dan hier op de website van het voedingscentrum.