gallery/Wandelen zo gezond

Wandelen zo gezond

Als je denkt dat wandelen alleen voor oudere mensen is, heb je het goed mis... 

Trek je wandel of sportschoenen aan open je deur en zie daar de wereld is je sportschool. Heerlijk een half uurtje of uurtje wandelen. En als je dat meerdere keren per week doet, ga je merken dat er een positieve verandering optreedt in lichaamskracht, spierkracht en coördinatie.  

Hier lees je waarom wandelen zo gezond is en ontvang je handige tips.

Fijn lopen en ik ga je op weg helpen...

 

Zeker, ik ben ook overstag gegaan. Ik was gewent drie keer in de week mijn parcourtje te hardlopen, maar doordat ik nu eigenaar ben van twee kunstheupen is het beter dat ik veel wandel. En ik zal je vertellen dat bevalt mij echt goed! 

 

Hoewel ik het hardlopen af en toe toch wel mis.... Ook voor mensen die met sportief bewegen willen beginnen is wandelen uitermate geschikt.  Uit onderzoek blijkt trouwens dat ook steeds meer jongeren aan het wandelen zijn geslagen! 

 

Doe een stapje meer en dan ben je sportief aan het lopen ofwel stevig wandelen met inzet van je armen. Een eenvoudige manier om je conditie nog meer te verbeteren.

 

Ook voor al actieve en fitte mensen is sportief is deze manier van lopen zeer geschikt: ze kunnen hun conditie op peil houden.

 

Lopen is voor de mens de natuurlijkste zaak van de wereld. Want lopen deed de mens altijd al. Vroeger tijdens het jagen, op weg naar een waterplaats of de benen nemen bij gevaar. Als er een neushoorn op je afkomt, blijf je natuurlijk niet staan. In dit artikel help ik je op weg om sportief in beweging te komen en van wandelen een actieve levensstijl te maken.

 

Waarom is lopen zo belangrijk?

 

Omdat we met z’n allen steeds meer een zittend bestaan leven! Heel veel mensen bewegen onvoldoende. Op het werk, maar ook thuis is zitten bijna vanzelfsprekend. En dat is een van de grootste risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaat ziekten. Medicijn deskundige Hippocrates gaf al aan dat wandelen het beste medicijn is.

 

Wandelen een gezonde eet gewoonte en genoeg slaap kunnen je heel ver brengen zonder een bezoek aan de dokter.

 

Voordelen van wandelen

 

De kans is groot dat je wilt gaan wandelen, anders was je dit artikel niet aan het lezen toch? Maar voordat je van start gaat moet je nog even verder lezen, want ik zet nog graag nog even wat voordelen van wandelen op een rij:

 

  • Je kunt het bijna overal doen
  • Het is een weinig blessuregevoelige sport
  • Het is perfect voor de vetverbranding
  • Je geniet heel direct van de natuur
  • Het werkt stress-verlagend
  • Het is sociaal. Doordat het minder intensief is dan veel andere (duur)sporten, is het een geschikte sport om samen met anderen te doen

 

Waarom is wandelen zo gezond?

 

Tijdens het wandelen gebruik je je beenspieren. Door te wandelen houd je je spieren sterk. Dit geldt ook voor je hart, want dit is ook een spier. Je kunt je beenspieren tijdens het wandelen extra trainen door bijvoorbeeld heuvel-op te lopen.

Een wandeling in de natuur zorgt voor een flinke dosis zuurstof. En je kunt even de zinnen verzetten. Bovendien krijg je een goed humeur van het wandelen: als je beweegt, komen er in het lichaam bepaalde stofjes vrij die een positieve invloed op je stemming hebben.

 

Bewegen als medicijn

 

Bewegen wordt steeds meer gezien en ervaren als medicijn tegen ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out. Bewegen helpt om fysieke en mentale klachten te voorkomen en terug te dringen. Volgens wetenschappers kan wandelen vroege dementie voorkomen, het risico op Alzheimer verkleinen en  mentale gezondheid verbeteren.

 

Afvallen

 

Sneller vet verbranden en spieren opbouwen. Wandelen is gemakkelijk, het activeert de grote spieren wat weer resulteert in het verbranden van vet

 

Ho, stop, wacht nog even met beginnen!

 

Tips voor beginners

 

Ben je een beginner? Vraag dan niet te veel van jezelf. Zeker niet als je al wat ouder bent of als je kampt met overgewicht. Het risico op spier- en gewrichtsklachten kan toenemen wanneer het overgewicht groot is. Mijn advies is dan ook om rustig te beginnen. Bouw je training vooral zorgvuldig op en neem rust wanneer je denkt dat dat nodig is. Zo verminder je de kans op blessures. Het is ook belangrijk om rustdagen in te bouwen tussen de wandelingen door. 

 

Maar let op!

 

Toch is het niet altijd goed om een loopschema te gebruiken. Het gevaar bestaat namelijk dat je alleen maar bezig bent met het halen van de doelen van het schema, en je niet meer naar de signalen van je lichaam luistert. Daarnaast, wat voor de één een goed programma is, is voor de ander te langzaam of juist te snel. Als je jouw lichaam de opbouw laat bepalen, is de kans veel groter dat je het wandelen op de lange duur volhoudt.

 

Goede sport of wandelschoenen

 

Ook belangrijk: trek niet zomaar een paar schoenen aan. Koop een paar goede wandelschoenen. Houd daarbij ook rekening met de wandelomgeving (vlak, heuvel, bergen, drassig, glad) Tips vind je hier

 

Wil je na verloop van tijd een stapje sneller? Kijk dan naar mijn artikel over Joggen.

Zo, nu naar buiten en lekker sportief bewegen en gezond wandelen. Ben je een geoefend wandelaar en wil je grotere afstanden lopen? Kijk dan op de website van de ANWB.

 

Wandelen is dus heel gezond, veel wandel plezier!

Gepubliceerd:    Maart 2019   

Laatste update:  Maart 2020

 

Reageren op dit artikel >>

 

Lees ook:

gallery/Blaren bij sportief bewegen 250-291
gallery/Gebeten door een teek wat nu 250-291