gallery/Sportief bewegen volhouden 400-350

Sportief bewegen volhouden 

Oeps, ik zit in  een sportdip

Hoe kan het dat sommige mensen sportief bewegen niet vol houden? Eerder waren zij zo goed bezig en waarom ondervinden ze nu een terugval? In dit artikel kun je lezen wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van zo'n sportdip. En natuurlijk een aantal tips hoe je je zelf kunt motiveren om uit het dal te komen. 

 

Sportdip meestal van korte aard

 

Enige jaren geleden zat ook ik in zo'n een sportdip.

Ik bedacht excuses zoals: ik heb het te druk, ik ben te moe, ik heb geen fut, het weer zit niet mee en in het weekend komt het niet uit. Mogenlijk komen deze excuses je bekend voor.

 

Ik was aan het uitstellen en voor ik het wist, had ik al meer dan twee weken niets meer aan sportief bewegen gedaan. 

 

Als je je in zo'n zelfde situatie bevind, maak je dan niet al te druk. Meestal is dit van tijdelijke aard. Je zit namelijk in een sportdip.

 

Huh, een sportdip? Yes, een sportdip!

 

Oké, maar waar komt dat dan vandaan?

 

Er zijn vele redenen waarom je in een sportdip zit. Toch is zo'n sportdip vaak terug te herleiden naar de reden waarom je bent gaan sporten.

 

Een dip na gezondheidsdoel

 

Voor veel mensen is gezondheid en afvallen de reden om sportief bezig te zijn.

Maar je kunt gemakkelijk teleurgesteld worden wanneer je daar verkeerde verwachtingen bij hebt. Een voorbeeld:

Ik heb wat overgewicht en wil daar vanaf. Als ik elke dag elke dag een uur wandel, duurt het erg lang voor ik echt afval. Vooral als ik mijn voedingspatroon niet aanpas. Het resultaat valt dan tegen en ik vraag mij vervolgens af waar ik het voor doe… en hup daar is mijn sportdip.

 

Een dip na afstandsdoel 

 

Mijn uitdaging was een halve marathon te willen hardlopen en ik ging ervoor... Ik begon met vijf kilometer en dat liep al aardig snel op naar tien kilometer. Na verloop van tijd werd deze uitdaging behaald en ik voelde dat deze afstand mij steeds makkelijker af ging.

 

Vervolgens stelde ik mij een nieuw doel namelijk twintig kilometer. Dat is andere koek, en ik merkte dat ik daar al heel veel moeite voor moest doen. Maar het lukte mij om tijdens de Zeebodemloop in Lelystad de halve marathon uit te lopen. Het gaf me het gevoel dat ik wat kon.

 

De volgende uitdaging werd natuurlijk een hele marathon. Met die afstand in mijn achterhoofd, bleef het resultaat echter achter bij wat ik er van dacht. Dit is vaak het moment waarop je stopt met je poging...en hup je zit in je sportdip.

 

Een dip na doel sociale contacten

 

Een ander stimulans om te blijven sporten zijn je sociale contacten. Vooral bij een sportief bewegend groepje of teamsport komt dat heel vaak voor. Je wilt de ander niet teleurstellen wanneer je zegt dat je niet komt, dus ga je toch. Ik heb bij een voetbalclub gezeten, waar het op een gegeven moment niet zo gezellig meer was en waar ik met enige tegenzin naar toe ging. Maar om mijn teammaten niet teleur te stellen ging ik toch steeds. Op een gegeven moment gebruikte ik de bekende uitvluchten om niet te gaan. En hup, ik zat in sportdip.

 

Wanneer blijft sportief bewegen leuk?

 

Geef allereerst jezelf de tijd om een leuke sport uit te kiezen.

Van veel sporten weet je pas echt hoe deze jou bevallen als je ze hebt uitgeprobeerd. Toch kun je van tevoren al proberen een selectie te maken op basis van enkele eisen die je aan een sport stelt. Denk onder andere aan het verschil tussen:

Teamsport of individueel, spel of fysieke inspanning.

 

Over het algemeen is de reden om sportief te blijven sporten, als je de gekozen sport leuk vindt en lekker gezond en fanatiek bezig bent. Ook wanneer je je doelstellingen niet haalt. 

 

Dus geef jezelf een fikse schop onder je kont, trek je sportkleding aan en ga weer aan de gang.  Dan heb ik nog wat tips voor je. 

 

Tips

 

  • Bedenk hoe goed je je voelt achteraf. 

 

  • Doorbreek je trainingsdagen en tijden zo min mogelijk. 

 

  • Neem je telefoon mee en luister tijdens sportief bewegen naar je favoriete muziek

 

  • Plan je beweegmomenten zoveel mogelijk op rustige tijden.

 

  • Samen sportief bewegen  werkt motiverend

 

  • Zie sportief bewegen als onderhoud voor je lichaam en geest.

 

  • Varieer bij sportief bewegen ook regelmatig je routine. Loop niet steeds hetzelfde rondje. Doe ook eens andere oefeningen of bewegingen. Varieer je snelheid.

 

  • Beloon jezelf na het sportief bewegen. Bijvoorbeeld met een lekkere gezonde maaltijd.

 

Dus kom uit je stoel, trek je sportschoenen aan zorg voor je gezondheid, ga weer sportief bewegen en hou vol! 

 

Gepubliceerd:   augustus 2020

Laatste update: augustus 2020

 

Reageren op dit artikel >>

 

Lees ook:
gallery/Een lange periode niet gesport 250-291
gallery/Starten met hardlopen 6 aanbevelingen 250-291