gallery/logo sportief in beweging
gallery/Sporten bij koud weer en vijf tips  800-400.jpg

Bij kou hoef je echt niet op je stoel te blijven zitten 

Jazeker, ook sporten bij koud weer, als de nachtvorst zijn kop opsteekt en de temperatuur ook overdag behoorlijk omlaag gaat. In dit artikel beschrijf ik hoe je je wandel, jogging of hardloop uurtje het beste kunt opzetten en waarop je moet letten om je niet door de kou te laten inpakken.

 

Ook bij koude periode fijn sporten

 

Je hoeft tijdens koude perioden echt niet op je stoel te blijven zitten. Dus hopla, naar buiten en sportief bewegen! Juist in de herfst en winter moet je eigenlijk aan buitensport doen, want sportief bewegen bij lage temperaturen maakt je gezonder, als je je wel aan een paar regels houdt.

 

Gevoelstemperatuur

 

Het lichaam van ieder mens reageert anders bij koude dan met normale weersomstandigheden. Die koude is niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar hangt ook af van de windrichting en snelheid. De aangegeven temperatuur kan positief zijn, maar als je buiten bent kan de gevoelstemperatuur veel kouder zijn.

 

Toch, is mijn eerste tip: Zoek de ongelukken niet op. Is het weer te winters met kans op harde regenbuien, onweer, verse sneeuw of ijzel, sla dan gewoon een keer over, of ga naar de sportschool lees mijn blog: " Fitness zes dingen die je moet weten

 

Weerradar

 

Wil je er op een winterse dag toch uit? Raadpleeg dan even een weerradar met actuele informatie zoals buienradar.

 

Let op:

 

Bij slechte weersomstandigheden en onvoldoende beschermende kleding (bijvoorbeeld natte of bezwete kleding) ben je minder weerbaar voor de kou.

 

Wind in de rug

 

Als het weer veilig is en je kunt naar buiten, zorg dat je de eerste helft van het wandelen of joggen tegen de wind loopt en het tweede gedeelte wanneer je vermoeid bent de wind zoveel mogelijk in de rug hebt. Uiteraard geldt dit ook wanneer je gaat fietsen.

 

Lichaamstemperatuur 

 

Kou heeft een grote invloed op ons functioneren en de spieren. Het lichaam heeft leuke trucjes om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daalt. Een normale lichaamstemperatuur is 37 graden en dit wil je lichaam graag zo houden. Als je de kou in gaat gebruikt het lichaam een mechanisme dat bloedvatvernauwing heet.

 

Het bloed blijft zo dicht bij het lichaam waardoor je minder snel afkoelt. Daarom krijg je dus ook sneller koude handen en voeten. Ook kan het lichaam gaan rillen. Rillen is het snel samentrekken van de spieren in het lichaam. Dit kost energie en dat levert natuurlijk weer warmte op. Gaat je lichaam trillen wordt het wel hoogtijd om je ergens te verwarmen!

 

Ademhaling

 

Als je buiten sportief beweegt, dan heb je vast ook wel gemerkt dat het je lichaam een stuk meer energie kost om in de kou te sporten. Veel meer dan wanneer het buiten warm is. Dit heeft te maken met je ademhaling. Wanneer je lucht inademt, adem je vocht in. Dit vocht verwarmt je lichaam en adem je vervolgens ook weer uit. De warmte die je lichaam weer verlaat zorgt er ook voor dat je afkoelt. Als de lucht koud en droog is, haal je meer en dieper adem. Dan verliest je lichaam meer warmte en dus energie.

 

Blijf  drinken 

 

Drinken is altijd belangrijk. In de zomer grijp je veel sneller naar je bidon om met water je dorst te temperen. In de kou heeft je lichaam tijdens het sporten ook deze dorst maar heb jij dat zelf niet in de gaten. Regelmatig blijven drinken dus!

 

Koude lucht is droge lucht en kan weinig vocht vasthouden. Je verliest dus veel makkelijker vocht als je in de kou een inspanning levert. Ook het zweet op je lichaam verdampt een stuk sneller. Zorg dus dat jij dat vochtverlies aanvult met water voor je lichaam.

 

Werk in laagjes

 

Ik ben vele jaren trainer geweest en stond soms wel drie uur op het veld met een temperatuur rond het vriespunt. Ik koos dan voor thermos-ondergoed. Het materiaal wat hiervoor is gebruikt noemen we polypropyleen. Het materiaal neemt geen vocht op maar geeft het door aan de volgende laag. Zo blijft je huid droog en blijf je lekker warm. Trek vervolgens een T-shirt aan en een vestje of dun truitje erover. Staat er veel wind? Bescherm jezelf dan met een windjack.

 

Maak je beter zichtbaar

 

Als je bij duisternis sportief beweegt kan gevaren opleveren. Reflectoren horen bij de basisuitrusting van iedere jogger of wandelaar die in de winterse ochtend- of avonduren op pad gaat. Als je dan ook nog lichtgekleurde kleding draagt, ben je tot op een afstand van 150 meter beter zichtbaar. Lees ook mijn blog: " veilig hardlopen of wandelen in het donker"

 

Nog vijf tips:

 

  1. Alles met mate: loop in een matig tempo en waag je niet aan te lange afstanden.
  2. Loopschoenen dragen die geschikt zijn voor winterse omstandigheden
  3. Bij ijzige kou kun je niet bedekte lichaamsdelen insmeren. Bij harde koude wind doet vaseline wonderen. Denk ook aan je lippen. Een goede lippenbalsem is al voldoende.
  4. Vermijd stilstaan, je koelt veel te snel af
  5. De eerste neiging van veel sporters na een koude training, is om zo snel mogelijk onder de warme douche te springen. Dit is echter niet verstandig: de bloedvaten in het lichaam zijn door de kou vernauwd en zullen in een warme omgeving (te) snel weer uitzetten, waardoor de bloeddruk scherp daalt en men flauw kan vallen. Even rustig opwarmen met een kopje thee is dus verstandiger.

 

Zo, zelfs bij koud en nat weer staat buitensport niets meer in de weg. Tenminste zolang je maar de belangrijkste regels voor Gezond bewegen in de winter ter harte neemt.

 

Zoals boven aangegeven, kun je in de winterperiode ook de sportschool in duiken, of buitensporten en sportschool combineren.