gallery/Rollator wandelen houdt ouderen fit 400-350

Rollator wandelen houdt ouderen fit

Meer mobiliteit bij ouderen van groot belang. 

Waarom is mobiliteit voor ouderen van groot belang? Mensen die moeite krijgen met lopen of slecht ter been zijn hoeven niet achter de geraniums te blijven zitten. Ook voor deze doelgroep is bewegen van groot belang en ik ga je vertellen dat dat niet hoeft te stoppen. Na het lezen van "Rolator-wandelen houdt ouderen fit", kun je nog steeds de hort op!

Moeite met lopen of slecht ter been? 

 

Een mooie en goede oplossing is dan bewegen met behulp van een rollator. Haak nu niet gelijk af en lees rustig verder. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bewegen bijdraagt aan de kwaliteit van leven. Het verlaagt de kans op (chronische) ziektes. Vitaal ouder worden heeft bovendien als voordeel dat je langer de activiteiten kunt blijven doen die je graag doet.

 

Een rollator is dus het ideale hulpmiddel om met extra ondersteuning je uitstapjes veilig te blijven ondernemen.

 

Wanneer iemand afhankelijk wordt van een rollator wil dat niet zeggen dat je niets meer kunt. Het kan zelfs het begin zijn van een nieuw sociaal en sportief leven! Bewegen zorgt voor onafhankelijkheid, bevordering van de algehele fitheid en sociale contacten en haalt mensen uit een eventueel sociaal isolement. Daarnaast zorgt het voor een lager valrisico.

 

Een gegeven is dat ouderen en mensen die slecht ter been zijn sneller vallen.

 

Reden hiervan is o.a:

 

  1. De vermindering van spiermassa. Bij mensen van 70 jaar is de spiermassa zo’n 40% minder dan op hun dertigste.
  2. De botdichtheid neemt af, wat de kans vergroot dat iemand iets breekt.
  3. De reactiesnelheid vermindert door een andere aansturing in de zenuwbanen.
  4. Ook spelen vaak lichamelijk oorzaken zoals duizeligheid, bloedarmoede, artrose en zichtproblemen.

 

Vallen wordt bij ouderen ook veroorzaakt door de omgeving, zoals natte vloeren, kleedjes of gebrek aan de juiste hulpmiddelen.

 

Stijging van de vraag naar hulpmiddelen

 

Het aantal ouderen verdubbelt tussen nu en 2040. Niet alleen gaan de babyboomers met pensioen, ook leven ouderen gemiddeld langer. Daardoor stijgt de vraag naar hulpmiddelen. Ook uit onderzoek blijkt dat gemiddeld een op de vijf 65-plussers beperkt is in zijn bewegingsvrijheid. Opvallend is dat oudere vrouwen vaker mobiliteitsproblemen hebben dan mannen. Boven de 65 jaar gebruiken vrouwen twee keer zo vaak een stok, kruk, looprek of rollator.

 

Rollator-wandelen een nieuw sportief leven 

 

Wanneer je net een rollator hebt, kan het best spannend zijn om daarmee de deur uit te gaan. Neem daarom de eerste keren een begeleider mee. Verderop in dit artikel zal ik nog wat tips geven over het lopen met een rollator.

 

Door middel van rollator-wandelen werken de ouderen en mensen die slecht ter been zijn aan hun conditie, voelen zich lichamelijk en mentaal fitter. Daarnaast ervaren zij dat ze steeds een beetje langer kunnen lopen en/of eenvoudiger bewegen. Het Rollator-wandelen kan mensen helpen om zich zekerder voelen, waardoor ze ook makkelijker de deur uit gaat.

 

Start eens met om de dag een half uurtje Rollator-wandelen bij voorkeur in een park of een plantsoen. Nee, geen andere bezigheden tijdens het wandelen, zoals winkelen, boodschappen e.d. Concentreer je op het lopen, maar geniet ook van de omgeving, de geluiden om je heen en de frisse lucht. Als dat helemaal goed gaat,probeer je langzaam de omgeving te veranderen en de duur van het Rolator-wandelen te verlengen tot een uur en mogelijk kan dat dan om de dag.

 

Rollator-wandelen in groepsverband

 

Rollator-wandelen is zeker ook mogelijk in groepsverband. Hierbij combineer je de lichamelijke voordelen met het vergroten of onderhouden van je sociale contacten. Mogelijk zijn er buren, vrienden, kennissen die ook afhankelijk zijn van een rollator. Voor velen geldt namelijk dat het in groepsverband sporten of bewegen bijdraagt aan het plezier dat aan bewegen wordt beleefd. Bewegen in groepsverband maakt het bovendien makkelijker om bewegen vol te houden. Het is een stok achter de deur.

 

Veilig gebruik van de rollator

 

Voor het veilig gebruiken van een rollator is het belangrijk dat je rechtop en recht achter de rollator kunt lopen. Dit lukt alleen als je rollator op de juiste hoogte is ingesteld.

 

Ik zag laatst iemand met een rollator lopen, waarbij het leek of hij gekromd achter een kruiwagen liep. Niet de juiste positie en nog gevaarlijk ook!

 

Hier nog wat meer tips:

 

  • Wanneer je met de rollator gaat wandelen, is het belangrijk dat je met je voeten altijd tussen de achterwielen staat en niet daarbuiten.
  • Blijf tijdens het lopen tussen de handvatten met uw lichaam en dichtbij de rollator.
  • Gebruik de parkeerrem van de rollator als je pauzeert
  • Schakel de parkeerrem ook altijd in als je gebruik maakt van het zitje
  • Hang ook geen tassen aan het stuur, dan zou de rollator uit balans kunnen raken.
  • Rijdt met de rollator niet over takken of andere rommel. Dit kan tussen de banden komen te zitten. Kijk dus goed waar je loopt en wat er op straat ligt. Zo voorkomt je dat de banden van uw rollator blokkeren.
  • Natte bladeren op de grond kunnen glad zijn. Wees extra voorzichtig om te voorkomen dat je uitglijdt.
  • Gebruik uw remmen om de stoep op en af te rijden
  • Zorg dat je bij het oversteken voldoende tijd hebt. Zo kunt je rustig stoepjes op- en afgaan.
  • Houd rekening met het weer. Bij stevige wind kunt je je evenwicht verliezen. Tegen de wind in lopen met de rollator kan zwaar zijn.
  • Neerslag maakt de stoep en weg vaak glad. Houd hier rekening mee.
  • Kijk altijd goed voor je uit als je met de rollator loopt. Dan zie je ook tijdig obstakels.
  • Bezoek ieder jaar een professional om uw rollator te laten checken.

 

Rollator-wandelen houdt ouderen fit, mits zij de rollator wel veilig gebruiken. 

 

Gepubliceerd:    juli 2020

Laatste update:  juli 2020

 

Reageren op dit artikel >>

 

Lees ook:
gallery/Wandelen zo gezond 250-291
gallery/Leuke sport voor mensen met een lichamelijke beperking 250-291