gallery/logo sportief in beweging
gallery/Overgewicht wat is er aan te doen 800-350

Wat kun je doen als je last hebt van overgewicht? 

Waarom raken sommige mensen hun overgewicht wel kwijt en keert het bij anderen weer net zo snel terug? Op welke manier kun je je doel bereiken zonder extreem te zijn? Aan het eind van dit blog weet je dat overgewicht gezondheidsrisico’s met zich meebrengt. Maar vooral hoe wij ons overgewicht beter en effectiever maar vooral gezonder kunnen bestrijden.

 

Je doel bereiken

 

Om je doel te bereiken hoef je je niet uit te hongeren, vijftien kilometer per dag hardlopen, een nieuw wondermiddel gebruiken of meedoen aan een of andere super workout. Veel aanbieders spelen daar met hun reclames wat graag op in. Dus geen gespring in de huiskamer, want geloof me, dat gaat niet werken!

 

Gun jezelf een gezonde weg. Waarin je de voordelen van de positieve verandering ervaart, zonder al te veel nadelen in te voeren. En daarmee bedoel ik dat je ook op een rustige, maar doordachte manier kan afvallen.

 

Hierdoor wordt het veel eenvoudiger om de verandering vol te houden en er daadwerkelijk van te genieten. Denk je niet dat je ook fitter kan worden als je wat meer per week sportief beweegt en wat minder maar gezonder eet?

 

Lees hierover ook mijn blogs: Afvallen met een optimale vetverbranding en Wat is een goede voeding bij sporten?

 

Overigens, wist je dat steeds meer volwassenen en kinderen te maken hebben met overgewicht. Dat komt omdat we te veel zitten en minder bewegen, maar ons wel blijven vullen met calorierijk voedsel,

 

En dat is niet goed, want overgewicht neemt tal van gezondheidsrisico’s met zich mee, zoals een grotere kans op het ontwikkelen diabetes en een grotere vatbaarheid voor hart- en vaatziekten.

 

Wat is overgewicht

 

Je kunt spreken van overgewicht als je meer weegt dan goed is voor je gezondheid. Er is concreet sprake van overgewicht als er te veel vetweefsel in het lichaam aanwezig is. Dit wordt bepaald aan de hand van de lengte, gewicht en buikomvang.

 

Body Mass Index (BMI)

 

Een goede methode om te bepalen of je te maken hebt met overgewicht is met behulp van de BMI. Deze bereken je als volgt:

 

Je gewicht (in kg) / je lengte in het kwadraat.

 

Berekening BMI. Gewicht gedeeld door twee keer je lengte. Bijvoorbeeld 79 kilo gedeeld door 1,72 gedeeld door 1.72 BMI is 26.70

 

Onder gewicht Minder dan 18,5

Gezond gewicht 18,5 tot 25

Overgewicht 25 tot 30

Ernstig overgewicht (Obesitas) 30 tot 40

Zeer ernstig overgewicht (morbide Obesitas) 40 of hoger

 

Klachten bij overgewicht zijn vaak:

 

  • Pijn in knie- en heupgewricht of de rug
  • Afwijkingen in de lever, leversteatose en galstenen
  • Risico op hart- vaatziekten
  • Verminderd zelfgevoel

 

Lichamelijke afwijking?

 

Bij 80% van de volwassenen met overgewicht of obesitas wordt geen oorzaak gevonden. Dat wil zeggen dat er geen duidelijk herkenbare lichamelijke afwijking of ziekte te vinden is, die het overgewicht veroorzaakt. Het betreft dan de combinatie van een aantal bekende factoren die bij overgewicht worden gezien:

 

  • Erfelijke factoren
  • Weinig beweging
  • Te veel eten (veel suikers en vet)

 

Rijksinstituut voor Volksgezondheid

 

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid heeft bijna 50 procent van alle Nederlanders van 19 jaar en ouder overgewicht of obesitas. Het probleem komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. In de leeftijdscategorie 65+ hebben drie van de vijf te maken met overgewicht. 

 

Maar let op! Er is wat aan te doen.

 

Gezonde voeding

 

Onderzoek toont aan dat ongeveer 80 procent van de Nederlandse bevolking denkt volgens de richtlijnen van gezonde voeding te eten, maar in de praktijk blijkt dat slechts 20 procent dat daadwerkelijk doet.

 

Kennis over voeding is daarom een belangrijke stap naar een gezond eetpatroon.

 

Hier op de website van het voedingscentrum staat de Schijf van 5 met belangrijke informatie die je kan helpen om gebalanceerd en gezond te eten. En nu denk je waarschijnlijk daar heb je hem, maar het helpt echt! ten zijn: kies voor gezonde producten, het beperken van maaltijden en tussendoortjes met veel suiker en onverzadigd vet. Eet meer groente: broccoli, paprika, andijvie en meer van dit soort groenten. En als je dan op dieet gaat zorg er dan voor dat je voldoende eiwitten tot je neemt. Juiste voeding is 65 procent van van de puzzel om van overgewicht af te komen. De overige 35 procent is natuurlijk beweging!

 

Vocht

 

Vocht speelt ook een belangrijke rol bij het in stand houden van een gezond gewicht. Lees hier wat ik over vocht heb geschreven.

 

Beweging

 

Voldoende bewegen is cruciaal om het gewicht op peil te krijgen en te houden. Het maakt je gezonder, zowel lichamelijk als geestelijk.

 

Het goede nieuws is dat er een manier is om je vet te verliezen zonder dag in dag uit kilometers af te leggen of uren op de hometrainer te hoeven zitten. Interval training is zeer geschikt om je overgewicht te verlagen. Het concept is simpel. Wissel je cardio met een laag inspanningsniveau af met cardio die je bijna met maximale inspanning doet. Uit onderzoek is gebleken dat deze intervaltraining wel 50% effectiever lichaamsvet verbrandt als duurtraining.

 

Gedrag

 

Ja, voor een goed resultaat zul je je (eet)gedrag moeten veranderen en dat is best moeilijk. Je knop moet om! Het lezen van etiketten op drank en voeding is belangrijk, want daarop staat hoeveel eiwitten, vet, zout, suikers en calorieën aanwezig zijn. Ook het inkopen van eten en drinken heeft je aandacht nodig. Dat wil zeggen dat je van te voren duidelijk bepaald wat je wilt gaan eten en niet in de supermarkt nog allerlei extra (ongezonde) producten erbij koopt. En als je gezonder eet, is een enkele keer snacken geen probleem en veel lekkerder. Een week gezond gegeten, beloon jezelf met iets lekkers, ho,ho,ho maar niet te veel hoor!

 

En tot slot moet je gaan bepalen welke beweeg activiteit je het fijnste vindt en dat vol houden! En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat intervaltraining voor het verminderen van overgewicht heel goed meehelpt.

 

Succes!