gallery/logo sportief in beweging
gallery/Moet ik drinken tijdens sporten 800-350

Heb je voldoende vocht in je lijf? Check het in de w.c. pot. 

Tijdens sportief bewegen is op tijd drinken essentieel. Omdat ik met mijn gedachten tijdens het hardlopen bij de prestatie was gunde ik mij vaak geen tijd om voldoende vocht tot mij te nemen. Het resultaat was dat ik niet op tijd aan mijn dorst toegaf en ik steeds meer uitgeput raakte. Na het lezen van dit blog weet je waarom drinken bij sportief bewegen zo belangrijker is.   

 

 

Drink voldoende

 

Tijdens sportief bewegen verlies je vocht. Hierdoor gaat je sportprestatie achteruit. Vocht is namelijk een belangrijk onderdeel van bloed. Zorg dat je zowel voor als tijdens en na het sporten voldoende water drinkt.

 

Hiermee houd je de waterhuishouding in je lichaam in balans. Voedingsstoffen en zuurstof worden beter aan het lichaam afgegeven en afvalstoffen worden effectiever afgevoerd. Ook zorgt water voor een stabiele lichaamstemperatuur en speelt water een belangrijk onderdeel van urine en zweet. Met name bij ouderen verkleint voldoende drinken de kans op nierschade en hartfalen.

 

Hoeveel vocht heb je op een dag nodig?

 

Normaal is anderhalve liter tot twee liter vocht per etmaal voor iedereen voldoende. Hoeveel vocht je precies nodig hebt, is ook afhankelijk van je gezondheidstoestand.

 

Drinken tijdens sportief bewegen

 

Zorg ervoor dat je tot een half uur voordat  je gaat bewegen nog wat water drinkt.

Als je sportief beweegt, heb je vaak een hogere vochtbehoefte. Ben je een sporter dan mag je op een sportdag soms wel 2 tot 3 liter drinken. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de duur van je training, hoe warm het is, de intensiteit van je training, de trainingskleding die je draagt en de luchtvochtigheid.

 

Een handige norm om vochttekort te voorkomen is om tijdens een training 3 tot 5 slokken water per kwartier te drinken. 

 

Na sportief bewegen

 

Na het sporten is het belangrijk om voldoende te drinken. Wacht niet tot je veel dorst begint te krijgen. Dit is een teken dat je te weinig drinkt.

 

Kun je ook te veel drinken?

 

Jazeker, bij een beetje te veel spoel je veel zouten uit je lijf zodat je je slap en duizelig voelt. Bij veel te veel kunnen je nieren afhaken. En nu wordt het een beetje technisch. Die kunnen het vocht dan niet meer verwerken, zodat het naar de lichaamscellen stroomt. Die zwellen vervolgens op en functioneren niet goed meer. Dit kan ernstige gevolgen hebben.  

 

Ja, en wat teveel is, hangt van de situatie af… Maar voor wie geen wandeling maakt in de Sahara of andere extreme inspanningen verricht is anderhalve liter tot twee liter vocht per etmaal zoals boven beschreven voldoende. Maar door in een keer een liter of meer te drinken, maak je het je nieren erg moeilijk.

 

Nog wat weetjes...

 

  • Water drinken is een van eenvoudigste manieren om vermoeidheid te verminderen. Uitdroging wordt ook in verband gebracht met een negatieve stemming, vermoeidheid en verwarring.
  • Water is een goed middel om je vermoeidheid aan te pakken en weer positief en fris de draad op te pakken
  • Je hersenen bestaan voor 80% uit water. Als je het maximale uit je brein wilt halen, dan is water drinken het beste.
  • Het drinken van water kan je verstandelijke vaardigheden verhogen met 30%. 
  • Water drinken verwijdert gifstoffen. Water spoelt gif en afvalstoffen uit je lichaam en transporteert voedingsstoffen.

 

Water is een natuurlijk glijmiddel dat je dikke darm vochtig houdt. Hierdoor verzacht ontlasting bijvoorbeeld. Ook onze nieren zijn afhankelijk van water om de gifstoffen te verwijderen. De nieren halen afvalstoffen uit ons bloed en filteren de giftige stoffen. Deze urineer je weer uit. Elke dag drinken is dus essentieel voor ons.

 

Water is brandstof voor je spieren

 

Water is een van de meeste voorkomende voedingsstoffen in je lichaam en helpt bij de groei en ontwikkeling van spieren. Het helpt bij het opbouwen van spieren. In water vinden de energie reacties plaats, die je gezondheid, uithoudingsvermogen, brandstof en spieropbouw stimuleren. Zo transporteert het voedingsstoffen naar je spieren en neemt het de afvalstoffen weer mee.

 

Water is goed voor je gewrichten.

 

Kraakbeen het rubberachtige goedje dat als een laagje om botten en gewrichten ligt, bestaat voor 85 % uit water. Om deze beschermende coating soepel te houden is het belangrijk voldoende vocht binnen te krijgen.

 

Met voldoende vocht wordt toch water bedoeld?

 

Nee hoor, onder vocht wordt ook koffie, thee, soep bouillon, sap, zuivel, groente en fruit verstaan. Vooral courgette, komkommer, meloen en aardbeien bevatten naar verhouding veel vocht. Tijdens sportief bewegen is het beste om water te drinken.

 

Wat genoeg vocht is check je in de w.c pot! 

 

Heb je voldoende vocht in je lijf, dan is je urine strogeel van kleur en zo goed als geurloos. Heeft je lichaam niet genoeg vocht, dan wordt de urine donkerder en gaat sterker ruiken, omdat de nieren extra vocht vasthouden om alle lichamelijke processen gaande te houden. Is je urine kleurloos, dan zou je best wel eens teveel kunnen drinken.

 

Kortom een blik in de pot, geeft een goede indicatie hoe het met je vochthuishouding is.