gallery/logo sportief in beweging
gallery/kan ik sporten bij verkoudheid of griep 800-350

Keelpijn, hoesten, niezen, loopneus en heel veel snot

Loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en hoesten. Laat je testen op Corona. En blijf thuis. Doen!!

 

 

Hoe weet je of je kunt sporten bij een normale verkoudheid of griep? Is het gevaarlijk om in die periode te sporten? Na het lezen van onderstaande blog weet je niet alleen het verschil tussen verkoudheid en griep, maar weet je beter en is het duidelijker wanneer je nog wel sportief kan bewegen en wanneer je dat absoluut niet moet doen.

Laat ik eerst met iets positiefs beginnen

 

Een aantal universitaire onderzoeken hebben in het verleden aangetoond dat sportief bewegen kan bijdragen tot het voorkomen van verkoudheid of griep. Elke week vijf dagen dertig tot vijfenveertig minuten wandelen, joggen, hardlopen of fietsen zou zelfs het risico op infecties aan de luchtwegen met de helft kunnen verminderen.

 

Verkoudheid is geen griep!

 

In de volksmond noemt men een verkoudheid al gauw griep. Maar het zijn twee verschillende ziekten, veroorzaakt door verschillende virussen.

 

Verkoudheid

 

Een verkoudheid is een infectieziekte die veroorzaakt wordt door verschillende virussen en blijft beperkt tot infectie van de slijmvliezen van de bovenste luchtwegen, dus neus en keel.

 

Verkoudheid kenmerkt zich door moeheid, loopneus, keelpijn of schorre keel, gezwollen slijmvliezen, oorpijn en hoesten.

 

Normaal gesproken duurt een verkoudheid één tot drie dagen voordat herstel intreedt.

 

Sportief bewegen tijdens een verkoudheid

 

Je kunt met een verkoudheid zonder koorts wel sportief blijven bewegen. Het kan echter verstandig zijn om het toch wat rustiger aan te doen. Dus pas je wandelen, joggen, hardlopen of fietsen aan. Wanneer je je niet lekker voelt, is het ook verstandig om je temperatuur te meten. Je moet je temperatuur natuurlijk wel meten voordat je temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol inneemt.

 

Er is een ezelsbruggetje om te kunnen bepalen of je wel of niet kunt sporten.

Ik geef je De nek-check mee als goede richtlijn. Je vindt hem onderaan dit artikel.

 

Griep

 

Griep is een virusinfectie en wordt veroorzaakt door een bepaald soort virus namelijk het influenzavirus. Het leidt tot heverige symptomen die meestal ook het gehele lichaam betreffen zoals, koorts (39-40 graden), een gevoel van vermoeidheid en echt ziek zijn, rillingen, spierpijn, hoofdpijn en hoesten. De hersteltijd van griep is ongeveer vijf tot zeven dagen maar kan ook wat langer duren. Griep kan zich ook uiten in een longontsteking.

 

Sportief bewegen bij griep is uit den boze!!

 

Sportief bewegen met griep onder de leden is gevaarlijk. Je immuunsysteem is verzwakt en je lichaam heeft alle energie nodig om weer beter te worden. Daarnaast bestaat het risico dat de virusinfectie ook terecht kan komen in de hartspier wat leidt tot een verminderde pompfunctie en hartritmestoornissen.

 

Vooral rust nemen! Het idee om te gaan sporten om de koorts of griep eruit zweten komt uit het land der fabelen. Niet doen! Ook nadat je je beter voelt eerst helemaal uitzieken. Je lichaam heeft rust nodig om te herstellen.

 

De nek-check

 

Bevinden de klachten zich boven de nek zoals bij keel-, hoofd- en oorpijn of bij een verstopte neus - dan kun je verder met sportief bewegen.

 

Zijn het klachten onder de nek - bijvoorbeeld een diepe zware hoest, kortademigheid, spierpijn in de ledematen of koorts - stop onmiddellijk met Sportactiviteiten.

 

Bij twijfel raadpleeg je natuurlijk altijd je huisarts!