gallery/logo sportief in beweging
gallery/Hoe kun je sterss bestrijden 800-350

Iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met stress 

Wat te doen als je sombere gestemd bent of steeds afwezig. Een kort lontje hebt, gebrek aan energie of slaap? Kortom, hoe raak je dat stress gevoel kwijt? Na het lezen van dit blog "Hoe kun je stress bestrijden?" krijg je grip op stress en kun je je daartegen beter wapenen. 

 

Vanmorgen voelde je je al niet zo lekker, maar toch een dag lang hard gewerkt. Je hebt flink je best gedaan. Ja, je bent een topper!

 

Thuis snel wat eten, dan kun je daarna nog wat werk afmaken. Maar dan ineens herinner je dat je met jezelf had afgesproken om na het eten weer eens te gaan bewegen. Maar een stemmetje in je hoofd zegt je dat je nog veel te doen hebt, het komt nu echt niet uit.

 

Na een tijdje doorwerken  plof je in je stoel, hangt er tijdje en gaat naar bed. Midden in de nacht word je wakker. Je kunt niet meer slapen. Je hoofd draait op volle toeren. De volgende morgen voel je je kapot... 

 

Was dit nou wel zo bijdehand? Wat was er gebeurd als je gisteravond ontspannen was gaan bewegen?

 

Iedereen krijgt in zijn leven wel eens te maken met stress

 

Examens, privé problemen of een te grote werkdruk kunnen o.a. hiervan de oorzaak zijn. De een kan ook veel beter tegen stress dan de ander. Klachten van stress kunnen zeer verschillend zijn. Van hoge bloeddruk, hyperventilatie tot maagproblemen en wat al niet meer.

 

Wist je dat stress en een burn-out je hersenen kunnen aantasten.

 

Je korte termijn geheugen verslechtert en je concentratievermogen vermindert. Ook kan langdurige stress leiden tot een ernstige overspannenheid, waarbij men niet meer normaal kan functioneren in het dagelijks leven.

 

De voorstadia van stress zijn vaak te herkennen

 

De voorstadia zijn vaak te herkennen als gebrek aan energie, slaapproblemen, een sombere stemming, afwezig zijn, kort lontje hebben, maag en darmproblemen enz.

 

Toch kan je er zelf iets aan doen. Als eerste naar je lichaam luisteren, duidelijk gas terug nemen en vervolgens matig intensief sportief bewegen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat matig intensief bewegen je hersenen helpt te herstellen.

 

Je hoofd leeg maken

 

Ook ik heb tijdens mijn werkzaamheden wel eens behoorlijke stress periodes gekend. 

 

Toch kon ik mijn hoofd vaak leeg maken, door een aantal keren per week matig intensief te joggen. Nu is bij mij “matig intensief” voor een ander misschien een slakkengangetje, hoor.

 

Wel heb ik zelf ervaren en dat wordt al jaren bevestigd door de wetenschap (zie onder het filmpje van Erik Scherder) dat matig intensief bewegen misschien wel de beste manier is om een gespannen geest te kalmeren.

 

Regelmatig sportief bewegen geeft structuur aan je dag, zorgt ervoor dat je angsten en spanningen kwijt kunt en jezelf makkelijker over emotionele problemen heen kunt zetten. Je kunt even je hoofd helemaal leegmaken.

 

Als je de gedachten hebt dat sportief bewegen bij stress nog meer spanning zal opleveren dan kan ik dat tegenspreken. Geloof me, je knapt meer op van een uurtje sportief bewegen (mits matig intensief) dan je denkt. Zowel fysiek als mentaal.

 

Sportief bewegen als medicijn

 

Sportief bewegen kan dus preventief en therapeutisch werken. Een lichamelijk fit persoon kan beter tegen stress dan een inactief persoon. Daarom zien ook steeds meer bedrijven het nut van bewegen in om het ziekteverzuim te verminderen.

 

Zo kan sportief bewegen dus ook als “medicijn” gebruikt worden.

 

Maar dan moet het wel als ontspannende inspanning gezien worden zonder prestatiedrang.

 

Nog zeven tips:

 

  1. Belangrijk: zorg voor voldoende slaap, ontspanning, gezonde voeding én vooral beweging!
  2. Matig intensief hardlopen, joggen, wandelen, fietsen en zwemmen zijn geschikte beweegvormen bij stress. Kies hieruit een activiteit uit die je leuk vindt, want dan vergroot je de kans dat je ook regelmatig blijft bewegen.
  3. Beweeg bij voorkeur buiten en geniet van de natuur en de dingen om je heen. De wereld is je sportschool.
  4. Sportief bewegen doe je het beste in een gezonde, prettige, ontspannen omgeving. Voor de een is dat het park, de hei, de ander het strand of het bos. Een stimulerende, ontspannen omgeving stimuleert. jou ook!
  5. Loop niet te hard van stapel en zorg voor voldoende herstel tussen twee trainingen door.
  6. Als je met een ander wilt gaan bewegen, adviseer ik je,  jouw tempo aan te houden. Het gevaar is dat wanneer je je tempo aan een ander aanpast het voor jou geen ontspannende inspanning meer is. 
  7. Een grappige vuistregel die ik hanteerde voor de hoogte van mijn looptempo is dat je tijdens het lopen nog een liedje kunt zingen. Raak je dan buiten adem? Dan ga je te snel.
gallery/Erik Scherder