gallery/logo sportief in beweging
gallery/Hoe gezond is zwemmen 800-350

Wie eens heeft leren zwemmen, zal dat nauwelijks verleren. 

Wat is misschien wel de gezondste manier van bewegen? Ontdek hoe je met deze manier van sporten razendsnel calorieën verbrandt, je conditie verbetert, je spieren soepel maakt en vrijwel geen blessures oploopt.

Ik heb het uiteraard over zwemmen!

Tegen het eind van dit blog moet je toegeven dat er geen gezondere, betere en positievere sport is voor je lichaam dan zwemmen.

Tenminste als je kunt zwemmen, anders eerst een paar lesjes nemen…

 

 

Zwemmen en kinderen

 

Nederland heeft in vergelijking met andere landen misschien wel de meeste mensen die kunnen zwemmen. Kinderen gaan op vrij jonge leeftijd op zwemles. Je kunt diploma A, B en C halen maar de meeste kinderen stoppen na het B-diploma.

 

Zo rond de vijfjarige leeftijd komen kinderen steeds meer buiten het zicht van hun ouders. Het is dan belangrijk dat ze zichzelf kunnen redden als ze in het water vallen. Motorisch gezien kunnen kinderen rond deze leeftijd goed leren zwemmen.

 

Zwemmen kunnen kinderen leren via reguliere zwemlessen, maar sommige scholen bieden ook schoolzwemmen aan.

 

Zwemmen en volwassenen

 

Wie als kind geen zwemles heeft gehad, zal als volwassene vaak niet (goed) durven zwemmen. Maar het kan ook voorkomen dat je angst voor water hebt gekregen en niet meer verder het water in durft dan pootje baden langs de waterkant.

 

Toch, is heel goed mogelijk om op latere leeftijd goed of beter te leren zwemmen. Veel deelnemers aan het volwassenen zwemmen zeggen later dat ze dat eigenlijk veel eerder over die drempel hadden gewild.

 

Bovendien, wie eens heeft leren zwemmen, zal dat nauwelijks verleren. Ook de kans op blessures blijft relatief gering. Tenzij je uitglijdt op de tegelvloer rond het zwembad is een blessure onwaarschijnlijk.

 

Hoe komt het dat zwemmen zo gezond is?

 

Weinig andere activiteiten hebben zo’n gunstig effect voor je hele lijf. Zwemmen is een krachttraining voor zowel boven- als onderlichaam. Daarnaast is het niet belastend. Het water maakt je vederlicht zodat je pezen en gewrichten weinig druk ondervinden. Ook maakt het de rug soepel en versterkt het de rugspieren. Wie regelmatig zwemt heeft dan ook vaak minder last van rugklachten.

 

Je arm en beenspieren worden ook sterker door de weerstand van het water. Je buik- en nekspieren train je ook. Kortom, je traint haast elk spiertje in het lichaam en maakt tegelijk spiermassa aan.

 

Ook voor hart en longen is zwemmen goed.

 

Wie regelmatig zwemt heeft dan ook minder kans op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. Wanneer je minstens drie keer per week een halfuur sportief beweegt, daalt je bloeddruk.

 

Minder stress en meer energie

 

In het water zijn werkt heel ontspannend en je doet weer energie op. Al snel ontspannen je spieren en je merkt dat je gewoon beter in je vel zit.

 

Je hebt het hoofd leeggemaakt en voelt je positiever en opgewekter. Ook je gevoeligheid voor stress zal sterk afnemen. Een bijkomend voordeel: je nachtrust verbetert wanneer je regelmatig zwemt. Minder stress betekent immers ook vlugger indommelen. De slaap is meestal ook beter en dieper.

 

Warm watertherapie

 

Voor mensen met reuma, rug en RSI-klachten biedt zwemmen dan ook veel voordelen. Na een kwartier in het (warme)water ontspannen de spieren zich. Hierdoor kun je je vloeiender bewegen en voel je je ontspannen. Daarnaast verlicht het de pijn en verstevigt het de houdingsspieren.

 

Zwemmend afvallen 

 

Je verbrandt namelijk vetten door aan duursporten te doen, zoals:

  • wandelen
  • joggen
  • hardlopen
  • fietsen

(Lees meer over deze blogs op de pagina Sportief)

 

Bij zwemmen gebruik je al je spieren. Je verbrandt dus veel calorieën. Maar je moet hiervoor wel lang genoeg zwemmen.

 

Pas na ongeveer vijfentwintig minuten begin je opgeslagen vet te verbranden.

 

Sneller vet verbranden

 

Een uitstekende manier om snel vet te verbranden is interval training. Dit kan heel goed bij baantjes zwemmen! Lees mijn blog: Afvallen en een optimale vet verbranding

 

Een voorbeeld?

 

Zwem een bepaalde periode een baantje stevig door en daarna twee baantjes heel ontspannen (hartslag verlagen) enz. Dit kun je een volgende keer opvoeren naar twee stevige baantjes en twee of drie baantjes ontspannen. enz, enz. Ook met de tijd van de totale periode kun je spelen.

 

Voeding ook belangrijk bij afvallen

 

Natuurlijk moet je ondertussen ook op je voeding letten. Het heeft geen zin om drie keer per week sportief te bewegen en je daarna volop op alcohol, frieten of chips te storten. Laat vette en ongezonde voeding zoveel mogelijk achterwege.

 

Zwemmen combineren met andere beweegactiviteiten

 

Natuurlijk kun je zwemmen ook combineren met ander beweegactiviteiten zoals wandelen of hardlopen. Je doet dan bijvoorbeeld twee keer per week aan wandelen of hardlopen en één keer aan zwemmen. Het is een ideale combinatie waarbij de zwemsessie als een soort hersteltraining voor de belastende loopsessie werkt.

 

Nog meer voordelen

 

Heb je een blessure opgelopen bij het sporten, is het vaak toch mogelijk dat je wel kunt zwemmen.

 

Is het niet mogelijk om buiten te zwemmen, dan kan dat natuurlijk overdekt.

 

Zwemmen is niet duur. Een zwembroek, zwempak en zwembrilletje kosten niet veel. De toegang tot het zwembad kost hooguit een paar euro. Vaak zijn er ook goedkope abonnementen.

 

Nog een tip

 

Zoek in de zomer ook vooral het zoute zeewater op! Dat is namelijk rijk aan magnesium dat ervoor zorgt dat het vochtgehalte van je huid op peil blijft. Ook blijkt uit onderzoek dat zeewater goed is voor sommige huidaandoeningen, zoals psoriasis. Het zout en het kaliumchloride in het water zijn voordelig voor de huid en versnellen het genezingsproces. Eveneens zouden kinderen met eczeem baat hebben bij zwemmen in de zee.

 

Kortom zwemmen is gezond en een sport voor iedereen.