gallery/logo sportief in beweging
gallery/Goede hardloop en wandelschoenen van belang 800-350.jpg

Het gaat er vooral om dat een paar hardloop of wandelschoenen bij jou past...

Ik vind het altijd weer een dingetje, hoor. De juiste wandel of hardloopschoen vinden. Want een goede sportschoen voorkomt namelijk blessures. Wandelen, joggen of hardlopen met de verkeerde schoenen of afgedragen sportschoenen is echt de snelste manier om blessures op te lopen. 

 

 

Niet gezond

 

Je zal, verbaast staan hoeveel mensen beginnen met hardlopen of wandelen op sneakers of sportschoenen die daar niet voor geschikt zijn. Wanneer je op deze schoenen hardloopt of wandelt komen dus alle klappen direct op je knieën terecht. En geloof me dat is niet gezond!

 

Tegenwoordig kun je overal hardloopschoenen kopen.

 

Zelfs in de reclamefolders van Action, de Trekpleister, maar ook de Lidl staan regelmatig een acties met hardloopschoenen. Nu snap ik uiteraard dat lang niet iedereen de financiële middelen heeft om te investeren in een paar hardloopschoenen, toch wil ik uitleggen waarom het wel de moeite is om juist in je schoenen te investeren.

 

Je hoeft niet meteen de duurste hardloop of wandelschoenen aan te schaffen als je maar wel de juiste schoenen koopt. Het dragen van goede hardloop en wandelschoenen is dus niet alleen een investering voor je hobby maar vooral een investering voor het behoud van de gezondheid van je lichaam.

 

En dat geldt voor zowel volwassenen als kinderen. Ga niet over één nacht ijs en laat je door de verkoper goed adviseren!

 

Wandelschoenen

 

Hoge wandelschoenen bieden veel steun aan de enkels. Dit is fijn voor mensen met zwakke enkels of als je in zwaar terrein gaat wandelen. Lage wandelschoenen zijn meer geschikt voor vlakke paden. Lage schoenen zijn doorgaans wat luchtiger. Ook bestaan er half hoge wandelschoenen. Kijk goed wat voor jou van toepassing is.

 

Waterdichte wandelschoenen zijn in ons natte klimaat zeker een voordeel. Schoenen worden waterdicht door ze aan de binnenzijde te voorzien van een ademend en waterdicht membraan. Ook kun je schoenen met ledervet waterdicht maken.

 

Categorieën wandelschoenen

 

Pas wandelschoenen met wandelsokken. Er zijn over het algemeen vier verschillende categorieën wandelschoenen. Klasse A is geschikt voor paden en goede wegen. B is voor bergpaden en eenvoudige beklimmingen. Categorie C en D zijn echte outdoor categorieën.

 

De juiste wandelschoenen helpen bij de juiste vorm, ze voorkomen blessures en zorgen dat je het wandelen langer vol kan houden.

 

Vervang je wandelschoenen wanneer je ziet dat de schoen slijtage vertoond, of als het dragen van de schoenen pijnlijk begint te worden. Onderaan dit artikel geef ik je nog wat meer tips.

 

Hardloopschoenen

 

Wanneer je hardloopschoenen uitkiest zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

 

Allereerst is het van belang om na te denken over het terrein waar je het meeste loopt. Een loper die vooral op onverharde paden in het bos loopt, heeft een andere schoen nodig dan de loper die in de stad op het asfalt loopt. 

 

Dus, waar ga je de hardloopschoenen voor gebruiken? Ga je bijvoorbeeld 90% van je hardlooptijd in het bos lopen, of loop je altijd over het asfalt? Bij hardlopen op het asfalt heb je namelijk andere schoenen nodig.

 

Demping

 

Koop in dat geval schoenen die een goede demping hebben. Asfalt is veel harder dan een bospad en vereist daarom schoenen met een goede demping.

 

Er zijn sportschoenen fabrikanten die investeren in speciale zolen voor extra demping. Met verschillende oplossingen proberen ze de belasting op het lichaam zoveel mogelijk te beperken.

 

Je herkent hardloopschoenen met demping aan de dikke zool. Loop je in het bos dan zijn schoenen met weinig demping al voldoende, omdat de ondergrond veel minder hard is.

 

Ook is het verstandig om op te letten op het materiaal. Een ademend en licht materiaal loopt het prettigst.

 

Kijk, pas en probeer wat voor jou van toepassing is. De juiste hardloopschoen voorkomt blessures.

 

Vervanging van je hardloopschoenen

 

Als de buitenzool van je oude schoenen is versleten, ben je eigenlijk al te laat. De schokabsorptie van de tussenzool is dan al zo afgenomen dat de schoen alleen maar meer kans op blessures geeft. Wacht dan niet te lang!

 

Als je naar een sportwinkel gaat dan kan het slim zijn om je oude wandel of hardloopschoenen mee te nemen. Aan de slijtage van de zool kan een deskundige verkoper namelijk al veel over je voeten aflezen en je daardoor beter adviseren.

 

Nog dertien tips bij het passen

 

  • Pas schoenen altijd staande.
  • Schoenen mogen niet knellen, maar ook niet te breed zijn. Er moet 0,5 tot 1 cm ruimte zitten tussen de langste teen en de neus van de schoen.
  • Pas wandel of loopschoenen altijd met de juiste sokken aan.
  • Pas beide schoenen. De grootte van de linker- en de rechtervoet verschilt soms.
  • Pas schoenen aan het einde van de dag, dan zijn de voeten meer uitgezet.
  • De hielkap moet voldoende stabiel zijn (indrukken is dan nauwelijks mogelijk).
  • Je hiel moet precies passen, maar mag niet muurvast zitten. Die hiel mag wel iets bewegen, maar dat moet niet vervelend aanvoelen
  • Het buigpunt van een schoen moet onder de bal van de voet zitten.
  • Je moet je voet vrij makkelijk uit de (niet strak) geveterde schoen kunnen halen.
  • Je kunt het best je schoenen dichtmaken tot het laatste vetergaatje. Dat minimaliseert de kans op slippen in de schoen.
  • Neem je oude sportschoenen mee. Die vertellen de verkoper iets over je manier van lopen.  
  • Er zijn sportzaken die een parcourtje met film apparatuur bezitten. Door de beelden van jouw run te analyseren kunnen zij bepalen wat voor een loper je bent en welke schoenen het beste bij jou passen.

 

Succes!