gallery/Fitness 6 dingen die je moet weten 400-350

Fitness 6 dingen die je moet weten!  

Fitness is erop gericht je lichaam in een goede conditie te brengen en te houden. 

Waar kun je het beste sportief bewegen als de weergoden constant tegen je zijn. Hoe kun je toch je uurtje sporten zonder dat je wordt overvallen door regen of hagelbuien. Houdt dan je lichaam in conditie in de sportschool.

 

Lees eerst "Fitness 6 dingen die je moet weten", voordat je de sportschool bestormd. 

 

 

   1. Sociaal contact

 

Naast het belangrijkste element, (natuurlijk) sporten en bewegen is de sportschool "the place to be" voor sociaal contact. Op een laagdrempelige manier kun je in contact komen met je mede sporters, houd je een praatje en leer je elkaar kennen. En als je denkt dat de sportschool alleen voor jongeren is heb je het goed mis...

Maar, natuurlijk kom je wel om te sporten en bewegen!

 

  2. Fitness

 

Fitness is erop gericht je lichaam in een goede conditie te brengen en te houden. Fitness kent twee categorieën. Cardio training voor het creëren van uithoudingsvermogen of om af te vallen en Krachttraining helpt je bij het opbouwen van spiermassa.

 

   3. Cardio training

 

Bij cardio training gebruik je je beenspieren. Door die te trainen houd je je spieren sterk. Dit geldt ook voor je hart, want dit is ook een spier. Cardio training wordt ook gezien en ervaren als medicijn tegen ziekten zoals diabetes 2, hart-, en vaatziekten, chronische vermoeidheid en Burn-out. Bewegen helpt om fysieke en mentale klachten te voorkomen en terug te dringen.

Voor cardio training zijn verschillende apparaten beschikbaar zoals: loopbanden, fietstrainers, roeiapparaten en crosstrainers.

 

   4. Krachttraining

 

Krachttraining is het uitvoeren van oefeningen om je spieren te ontwikkelen en sterker te maken. Dit doe je met korte explosieve bewegingen en vaak met behulp van gewichten of een machine. Het kan echter ook met je eigen lichaamsgewicht, zoals bijvoorbeeld het geval is bij een push-up.

 

Wat je doet met krachttraining is je spieren eigenlijk iedere keer een beetje beschadigen. Als reactie hierop gaat je lichaam de beschadiging herstellen en wel op zo’n manier dat de spier niet nog een keer zal beschadigen bij dezelfde belasting.

 

Het herstel maakt de spier dus eigenlijk sterker en groter, waardoor je bij een volgende training hetzelfde gewicht beter aan kunt. Als je echter een zwaarder gewicht pakt, zul je je spier weer beschadigen en zal je lichaam zich zodanig herstellen dat je ook dat gewicht in het vervolg makkelijk kunt hebben.

 

In tegenstelling tot Cardio training waar het draait om hoeveel zuurstof je kunt opnemen is krachttraining vooral anaeroob (zonder al te veel zuurstof nodig te hebben) waarbij je vooral kortdurende zware oefeningen uitvoert.

 

   5. Apparaten voor krachttraining

 

Apparaten zijn ontzettend handig om je in de sportschool op weg te helpen. Voor het trainen van vrijwel alle spiergroepen is wel een oefening te vinden die je op een apparaat uit kunt voeren.

 

Prachtig, maar kijk uit, train niet in de houding zoals de machine staat, maar stel hem eerst in naar je eigen lichaam. Ben je onbekend met een apparaat of weet je hem niet in te stellen vraag het dan de sportinstructeur. 

In de sportschool zijn tal van attributen te vinden voor krachtoefeningen of ter bevordering van een goede lichaamshouding.

Ook worden er groepslessen georganiseerd. Vraag ook dat de sportinstructeur.

 

   6. Nog even terug naar Cardio training

 

Wanneer je trainingsdoel afvallen of conditieverbetering is, start je met een intensieve cardio sessie. Deze duurt minimaal 30 minuten. Na deze cardio sessie ga je enkele (lichte) krachtoefeningen uitvoeren. Je kunt ervoor kiezen om na enkele krachtoefeningen je training af te sluiten met een cooling down, of voor de fanatiekelingen nog een tweede cardio ronde te gaan doen!

 

Ook is dus een combinatie tussen cardio training en krachttraining mogelijk.

 

Ik hou er zelf van om mijn cardio ronde op intervalbasis te doen. Je verbrandt dan nog meer vet. Wil je meer weten over intervaltraining? 

 

Zo, dit waren de 6 dingen die je moet weten en ik je wil meegeven als je naar de sportschool gaat. Veel sportplezier. 

 

Gepubliceerd:   November 2019

Laatste update: November 2019

 

Reageren op dit artikel >>

 

Lees ook:
gallery/Bewegen op het werk en veel tips 250-291
gallery/Hoe jun je stress bestrijden 250-291
gallery/Afvallen met een optimale vet verbranding 250-291