gallery/logo sportief in beweging
gallery/Een lange periode niet gesport 9 tips 800-350.jpg

Dan is het nu weer tijd om het sporten op te pakken.

Hoewel dat oppakken wel eens vies tegen kan vallen. Maar, geloof mij het weegt niet op tegen de vele voordelen van sportief bewegen. Dus pak de draad weer op maar dan wel met beleid!

 

Je niveau aanpassen

 

Kijk, dat sportief bewegen bijzonder goed is voor je lichaam en geest, is een open deur… Lees maar mijn blog: Gezond bewegen wat is dat?

Maar als je tijdje niet aan sport hebt gedaan zal je vaak weer van voren af aan moeten beginnen.

 

Bij sportief bewegen moet je je conditie, kracht en coördinatie goed bijhouden anders ben je het namelijk zo kwijt.

Ja, in gedachten zie je jezelf nog makkelijk een uurtje zonder veel moeite hardlopen, joggen, wandelen, zwemmen of fietsen. Maar denk niet dat je dit nog even doet, als je een tijdje vrijwel niets hebt gedaan, dat kun je wel vergeten!

 

Ook je lichaam moet zich weer aanpassen

 

Omdat je lichaam zich snel aanpast aan de "niet sporten" situatie, hoeft hij dat ook niet in stand te houden. Vaak kun je dat ook aan je gewicht merken omdat je hier en daar wat bent aangekomen.

 

Op wilskracht zal het vast nog wel een paar keer lukken, maar je lichaam is het niet meer gewend en zal gaan protesteren.

Dat komt omdat je spiermassa is afgenomen, je longinhoud minder is geworden en je gewrichten (banden en kapsels) geen belasting meer gewend zijn. Daarnaast is je motoriek en dus ook je coördinatie trager geworden.

Maar het positieve is dat je het sporten echt wel weer kunt oppakken.

 

Daarvoor geef ik je een aantal handige tips:

 

  • Hoe langer je wacht, des te meer ga je er tegen opzien. Wacht dus niet te lang, bedenk dat je er zoveel voor terug krijgt.
  • Bepaal wanneer je gaat sporten en vertel het iedereen in je omgeving, zodat ze je uit je stoel kunnen trekken als je het even vergeten bent. Mogelijk had je voorheen ook vaste sportdagen en uren, pak dat weer op. Zo is het weer snel een gewoonte. Een van de sleutels tot succes is namelijk van iets een gewoonte maken.
  • Kom in de “flow” door je benodigde materialen klaar te zetten en je sportkleding aan te trekken. Zie je dat motiveert al! Voordat je nu je sportschoenen vast strikt en naar buiten rent, moet je nog wel even verder lezen...
  • Doe het wel slim en bouw je trainingen rustig op, neem de tijd. Als je weer begint met sportief bewegen, ligt de verleiding op de loer om te starten op het niveau waar je bent geëindigd. Doe dat niet! Je vraagt dan lichamelijk veel te veel, waardoor blessures kunnen ontstaan.
  • Hoe langer je niet sportief hebt bewogen, hoe meer tijd je nodig hebt om terug te komen op je oude niveau. Dat kan soms maanden of langer duren. Haast je vooral niet!
  • Focus op de toekomst en leg je in begin doelen op die makkelijk haalbaar zijn. Dat maakt het gemakkelijk om ritme op te doen, je motivatie te behouden en het voorkomt blessures.
  • Zorg goed voor je arbeids-rustverhouding en ga niet gelijk 3 of 4 keer in de week trainen. Ook dat zorgt voor blessures om vervolgens weer een bepaalde periode niet te kunnen sporten. In het begin is één á twee keer per week voldoende (uiteraard niet twee dagen achter elkaar). luister naar je lichaam.
  • Verdelen van je trainingstijd is ook een optie. Je traint dan bijvoorbeeld in de ochtend een kwartier of half uur en in de avond een kwartier of half uur. En dat hoeft natuurlijk niet dezelfde training te zijn.
  • Zorg er ook voor dat je de spullen die je gebruikt in orde zijn. Of het nu gaat om je fiets, je kleding, schoenen of andere materialen.

 

Begin nu

 

Plan deze week je eerste training in, maak je hoofd lekker leeg en je zal na het sporten al merken dat je al veel meer energie hebt. Na verloop van tijd kun je meer aan en behaal je langzaam maar zeker weer je oude vertrouwde niveau!

 

Veel succes!