gallery/logo sportief in beweging
gallery/Blaren bij sportief bewegen  800-350

De blaar kan erg pijnlijk zijn waardoor het heel veel moeite kost te blijven lopen 

Hoe kom je met sportief bewegen aan blaren, waardoor ontstaan zij en wat kun je er aan doen. Na het lezen van dit blog weet je meer over een blaar en kun je hem beter behandelen. 

 

Blaren 

 

Ik kan er ook over meepraten. De blaren hebben ook wel eens bij mij op mijn voeten gestaan hoor. Eigenwijs als ik was, dacht ik wel even een afstand te lopen met blote voeten in mijn sportschoenen. En ja hoor, diverse pijnlijke blaren. Een beetje dom dus...

 

Maar waardoor ontstaan blaren?

Blaren ontstaan wanneer een deel van de huid te veel aan wrijving heeft blootgestaan. Vooral als de huid vochtig is, ontstaan snel blaren.

 

Oorzaken zijn vaak:

 

  • Slecht passende schoenen (te groot of te klein) Lees ook mijn blog: Tips wandel en hardloopschoenen
  • Slecht passende sokken (te ruim, te krap met naden of gestopte plekken, dubbel zitten)
  • Afwijkingen aan de voeten (bijvoorbeeld bij eksterogen of hamertenen)
  • Hitte, vocht
  • Langdurig lopen op een onbekende ondergrond
  • Langdurig lopen op een aflopend terrein

 

Wat is een blaar?

 

Blaren zijn zakjes gevuld met een vloeistof, die te vinden zijn tussen de bovenste lagen van de huid.

 

De blaar geeft de beschadigde huid een kans geeft om te helen zonder dat het aan externe factoren wordt blootgesteld. Het is een kussentje om verdere beschadiging of infectie van de huid te voorkomen.

 

Eigenlijk is de blaar een natuurlijke pleister! De blaar is dus eigenlijk een slimme maatregel van het lichaam.

 

Op welke plaatsen komen blaren vaak voor?

 

Pijnlijke blaren zijn soms een nachtmerrie. De blaar kan erg pijnlijk zijn waardoor het heel veel moeite kost te blijven lopen.

De meeste blaren komen voor op de uiteinden van de tenen, de bal van de voet en de hiel.

 

De beste manier om een blaar aan te pakken

 

Probeer kleine blaren heel te laten. Zo is de kans op infecties het kleinst. Plak een blarenpleister over de blaar (te verkrijgen bij de drogist of apotheek). Ook bij beginnende blaren (rode huid) kun je een blarenpleister gebruiken. Tijdens je hardlopen en wandelen is het slim om blarenpleisters bij je te hebben.

 

Grote blaar

 

Is de blaar groot en heb je teveel last om nog te kunnen lopen? Prik deze dan door en laat hem leeglopen. Maar, was eerst je handen en steriliseer de naald met alcohol of koop een steriele blarenprikker (ook verkrijgbaar bij de drogist). Na het doorprikken van de blaar druk je voorzichtig het vocht uit het gaatje. Bedek de blaar vervolgens met een goed afsluitend verband, zodat bacteriën niet de kans krijgen binnen te dringen.

 

Overigens geldt dit ook als de blaar tijdens het lopen kapot is gegaan.Het verband kan je af en toe verwijderen om de voet te weken in de soda. Breng daarna een nieuw verband aan. Het is aan te raden het verband te dragen totdat de huid zich weer herstelt.

 

Let op! 

 

De blaar niet schoon behandelen kan in het ergste geval leiden tot een infectie!