gallery/Bewegen op het werk en veel tips 400-350

Bewegen op het werk en veel tips 

Tijd om ook op het werk sportief te bewegen

Waarom zijn sommige werkgevers nog steeds sceptisch over sportief bewegende werknemers.  Hoewel dat beeld wel aan het veranderen is, zijn er nog veel bedrijven en overheidsinstellingen die vinden dat het de verantwoordelijkheid van de werknemer zelf is en dat je sportief bewegen maar in je eigen tijd moet doen! In dit bulletin meer bewegen op het werk en veel tips.

 

Sporters vaker ziek?

 

Maar zijn sporters vaker ziek door blessures? Echt niet! Dit geldt waarschijnlijk alleen voor topsporters en beoefenaren van riskante sporten. Sporters zijn juist minder vaak ziek. Onderzoek wijst uit dat Nederlandse werknemers gemiddeld 5 werkdagen in het jaar afwezig zijn door ziekte. Bij sporters is dat gemiddeld 3 dagen.

 

Steeds meer positieve gedachten

 

Meer en meer zijn er bedrijven en overheidsinstellingen die daar positief over nadenken. Ze faciliteren hun medewerkers met allerlei sportieve activiteiten of mogelijkheden.

 

Want wat blijkt, lichamelijk actieve werknemers functioneren beter, verzuimen minder en zijn beter gemotiveerd. Daarnaast levert bewegen tijdens en na kantooruren namelijk nog meer positieve effecten op zoals een hogere productiviteit, minder fouten en een beter humeur.

 

Zie deze blog als een startschot voor je actievere carrière en ga aan de slag!

 

Motiveren om te gaan bewegen

 

Tijd dus om jou en je collega’s aan het bewegen te krijgen. Daarvoor hoef je werkgever niet per se een dure fitnessruimte in te richten, push-ups op je bureau zijn niet nodig en zien er toch een beetje gek uit. Ook rondjes rennen door het kantoorgebouw is ook niet bepaald praktisch.

 

Er zijn genoeg andere mogelijkheden, maar daar kom ik straks op terug.

 

Prima dat de werkgever sporten voor zijn bedrijf of overheidsinstelling wil faciliteren, maar die werkgever zit nog wel met een klein probleem. De medewerk(st)er die al sportief beweegt, zal volop gebruik maken van de faciliteiten. Maar juist de medewerker die dat het meest nodig heeft niet.

 

De uitdaging is dus, hoe krijg je de niet zo sportieve collega ook aan het bewegen?

 

Eerst een aantal simpele zaken

 

Er zijn een aantal simpele zaken die van belang zijn en mogelijk ook je niet zo sportieve collega triggeren. Begin met regelmatig opstaan als je achter je computer zit. Een zit-sta bureau zorgt ervoor dat je minimaal 80 minuten tot 120 minuten minder zit. Ga staand vergaderen. Fiets of wandel naar en van het werk. Geen tijd? Maak dan tijd!

 

Ik wandelde vaak in lunchtijd, heerlijk in de buitenlucht. Er wordt wel eens gezegd dat je dan je hoofd leeg maakt. Ik had dat bijna nooit, hoor. Mijn gedachten waren vaak nog bij een (voor mij) problematisch vraagstuk. Maar door dat wandelen in de buitenlucht keek ik anders tegen het vraagstuk aan en ontdekte ik nieuwe oplossingen.

 

Joggen of hardlopen ook prima maar...

 

Joggen of hardlopen is ook prima, maar dan moet je werkgever wel douchegelegenheid hebben. Ik werkte een aantal jaar geleden bij sportbedrijf Lelystad, waar ik in de lunchtijd ging hardlopen. Dat kon ook, omdat er na afloop gelegenheid was om te douchen. Een nadeel was dat als ik een klant had na lunchtijd ik nog wel met een rood hoofd het gesprek inging.

 

Voor de hand liggende tips:

 

  • Neem de trap in plaats van de lift!
  • Laat niet je collega's koffie halen, maar haal dit zelf
  • Motiveer je collega's om meer te bewegen!

 

Nog meer Tips: 

 

  • Loop eens naar een collega toe in plaats van hem of haar een e-mailtje te sturen
  • Het kopieerapparaat of printer verder weg zetten.
  • Met de bus? Een halte eerder uitstappen en naar het werk lopen.
  • Een app op de computer die om de 45 minuten aangeeft te bewegen
  • Samen trainen voor een leuk evenement
  • Drink veel water, goed voor je lichaam en de beweging naar de wc.
  • Gebruik een stappenteller
  • Ook buiten kantooruren sportief bewegen

 

En nog meer tips:

 

  • Beweging tijdens kantooruren is dus belangrijk, maar daarbij is het ook zeker belangrijk dat je tijd maakt voor sportief bewegen buiten kantooruren.
  • Ga wandelen, joggen, fietsen (zie mijn artikelen) kortom zoek iets wat je leuk vindt. Bij voorkeur in de buitenlucht Verleg je grenzen, maar het belangrijkste daarbij is dat je er plezier in hebt, anders zal dit initiatief niet lang standhouden.
  • Als je een leuke vorm van sporten of sportief bewegen hebt gevonden is het goed om vaste momenten met jezelf af te spreken, zodat je hier tijd voor kunt maken.  
  • Echt, sportief bewegen levert heel veel op, zowel fysiek als mentaal.
  • En sportief bewegen heeft een positief effect op je lichaamsgewicht, je weerstand en je conditie, maar ook op de hoeveelheid energie en mate van aanwezige stress. 
  • Kortom, Sportief bewegen moet door collega’s onder elkaar maar zeker ook door werkgevers gestimuleerd blijven. En welke werkgever wilt er nu geen fitte werknemers, met meer energie en een hogere weerstand? Dus bewegen op het werk en een actieplan maken.

 

Gepubliceerd:   Maart 2019

Laatste update: Maart 2019

 

Reageren op dit artikel >>

 

Lees ook:
gallery/Een lange periode niet gesport 250-291
gallery/Sportief bewegen volhouden 250-291
gallery/Fietsen heeft zoveel voordelen 250-291